هیئت محبین اهلبیت(ع) رزمندگان اسلام ماهان

هیهات مناالذلة
آخرین مطالب

شاه کلید!

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۱۶ ب.ظ
جوانے نزد شیخ حسنعلے نخودکی آمد و گفت :سـه قفل در زندگی ام وجود دارد و سـه کلید از شما مےخواهم.قفل اول اینست کــه دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم. قفل دوم اینکــه دوست دارم کارم برکت داشته باشد. قفل سوم اینکـه دوست دارم عاقبت بخیر شوم. شیخ فرمود :براے قفل اول نمازت را اول وقت بخوان. براے قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان. براے قفل سوم نمازت را اول وقت بخوان.جوان عرض کرد: سـه قفل با یک کلید ؟!شیخ فرمود : نماز اول وقت « شاه کلید » است !
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۰
محمد حسین ایوبی

نظرات  (۳۰)

حضرت صادق(ع) فرمودند: یک بار حج به جا آوردن، از تمام دنیا و هر چه در دنیاست ارزشمندتر و بجا آوردن یک نماز واجب از هزار حج با ارزش تر است.


امام باقر(ع) فرمودند: پیامبر اکرم(ص) بین نماز ظهر و عصر جمع نمودند و دو نماز را با یک اذان و دو اقامه بجا آوردند و در مورد نماز مغرب و عشا نیز چنین کردند.


امام صادق(ع) فرمودند: برای گفتن اذان و اقامه منتظر رسیدن چیزی جز رسیدن وقت نماز نمان و اقامه را بدون آنکه جملات آن را پیوسته بگویی تندتر از اذان بگو و در میان اذان و اقامه نباید بیش از خواندن دو رکعت نافله فاصله شود.
امام رضا(ع) فرمودند: نماز اعتراف و اقرار به این حقیقت است که خداوند عزیز و بلند مرتبه ، تنها حامی و تربیت کنندگان است و شریک و همتایی برای او نیست. نماز برپا ایستادن و نشانه خاکساری و نیازمندی و درخواست و درگاه خداوندی است که تمام هستی تسلیم خواست اوست و هیچکس در برابر اراده او اراده ای ندارد.
امام صادق(ع) می فرمایند: هنگامی که پیامبر اعظم(ص) وارد مسجد می شدند و بلال اقامه می گفت می نشستند
مام باقر(ع) فرمودند: هنگامی که خورشی از وسط آسمان گذشت، وقمت نماز ظهر و عصر فرا می رسد و چون خورشید غروب کرد، وقت نماز مغرب و عشا داخل می شود.
امام صادق(ع) فرمودند: فرشته مرگ، شیطان را از کسی که بر نمازش مواظبت کند، دور می سازد و به هنگام جان دادن که از دشوارترین حالات است شهادتین را به او تلقین می کند.
امام صادق(ع) فرمودند: هنگامی که وقت نماز فرا می رسد، درهای آسما برای بالا رفتن اعمال گشوده می شود و من دوست ندارم عملی پیش از نماز بالا رود و نام کسی پیش از من در نامه اعمالم نوشته شود.
امام صادق(ع) فرمودند: پیامبر اکرم(ص) نماز ظهر و عصر را بدون علت و سبب خاصی در یک وقت و بدون فاصله بجا آوردند، خلیفه دوم که نسبت به پیامبر از همه اصحاب جری تر بود اعتراض کرد که آیا در احکام نماز تغییری رخ داده است؟ حضرت فرمودند: نه، ولی خواستم انجام نماز بر امتم آسان گردد و در سختی نیفتند.
امام صادق0ع) در آخرین لحظات زندگی دستور فرمودند تا تمام کسانی که با آن حضرت خویشاوندی داشتند به محضر ایشان حاضر شوند، آنگاه رو به آنان کرده و فرمودند: به یقین شفاعت ما شامل حال کسی که نمازش را سبک بشمارد نخواهد شد.
امام صادق(ع) فرمودند: سجده بر تربت امام حسیت0ع)، حجاب های هفتگانه را پاره می کند.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: تا هنگامی که مؤمن بر نمازهای پنج گانه مواظبت می کند، شیطان از او در هراس است و با ترس به او نزدیک می شود، ولی همین که نماز واجب را بی اهمیت شمرد و آن را ضایع نمود، شیطان نسبت به او جرأت یافته و به گناهان بزرگ وادارش می کند.
امام صادق(ع) فرمودند: هر کس شرایط پنج نماز واجب را رعایت کند و بر اوقات آنها رعایت نماید، روز قیامت در بارگاه الهی حاضر می شود در حالی که به پیمانش با خداوند وفا کرده و به واسطه آن وارد بهشت می شود و هر کس اوقات و شرایط نمازهایش را مراعات نکرده باشد در حالی که به ملاقات خداوند می رود که به پیمان خود وفا نکرده است، پس اگر خداوند بخواهد او را عذاب می کند و اگر بخواهد می آمرزد.
حضرت رسول(ص) فرمودند: شفاعت من شامل حال کسی که نمازش را سبک بشمارد نخواهد شد و قسم به خداوند که چنین کسی هرگز در کنار حوض کوثر بر من وارد نمی شود.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: وضو را تمام و کمال بگیر تا روز قیامت چو ابر از پل صراط سرع عبور کنی.
امام صادق(ع) فرمودند: همانا نخستین چیزی که به آن رسیدگی می کنند، نماز است.
پیامبر اعظم(ص) فرمودند: کسی که رکوع و سجود نمازش را تمام و کمال به جای نیاورد، نمازش ارزش ندارد.
پیامبر اعظم(ص) فرمودند: نماز مانند ترازوست، هر کس سنگ تمام گذاشت، پاداش کامل دریافت می کند.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هنگامی که نماز می گذاری، آنچنان باش که گویی آخرین نماز توست.
امام صادق(ع) فرمودند: هر که خداوند متعال، یک نماز او را قبول کند، او را عذاب نمی کند.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: وضو را تمام و کمال بگیر تا روز قیامت چو ابر از پل صراط سرع عبور کنی.
امام صادق(ع) فرمودند: بر تو باد به انجام سجده های طولانی که همانا آن روش توبه کنندگان است
نماز در وقت خودش
قال الصادق - علیه السلام -:اذا صلیت صلاه فریضه فصل لوقتها صلاه مودع تخاف الا تعود الیها ؛
نماز واجب را در وقت خودش بخوان ، مانند کسى که نماز وداع مى خواند و مى ترسد که بعد از این توفیق نماز خواندن نیابد.
(محجه البیضاء، ج 1، ص 350)
مذمت تأخیر نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ثلاث لاتوخر و هن الصلاه اذا انت و الجنازه اذا حضرت و الایم اذا وجدت کفوا ؛
سه چیز را نباید تاءخیر انداخت ، نماز همین که وقت آن رسید، و برداشتن جنازه وقتى آماده شد، و شوهر دادن بیوه وقتى هم کفو خود را یافت .
(نهج الفصاحه ، ص 262، حدیث 1261)
قال حجه بن الحسن العسکرى - عجل الله تعالى فرجه الشریف -:ملعون ملعون من اخر الغداه الى ان تنقضى النجوم ؛
ملعون است ، ملعون است ، کسى که نماز صبحش را تاءخیر بیندازد تا زمانى که ستارگان محو شوند.
(بحارالانوار، ج 52، ص 16)
تأخیر نماز مغرب
قال حجه بن الحسن العسکرى - عجل الله تعالى فرجه الشریف -:ملعون ملعون من اخر المغرب الى ان تشتبک النجوم ؛
ملعون است ، ملعون است ، آن کسى که نماز مغربش را تاخیر بیندازد تا زمانى که آسمان پدیدار شود.
(بحارالانوار، ج 52، ص 15)
آزمایش شیعیان در وقت نماز
قال الصادق - علیه السلام -:امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محاظتهم ؛
شیعیان ما را در اوقات نماز آزمایش کنید که چگونه بر خواندن نماز خود در موعد مقرر محافظت مى کنند.
(سفینه البحار، ج 2، ص 44)
تأخیر نماز اول وقت موجب خشم خداوند
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:یا على !و تقیم الصلاه بوضوء سابغ فى مواقیتها و لاتوخرها فان فى تاخیرها من غیر عله غضب الله - عز و جل - ؛
یا على ، با وضوى کامل در اول وقت ، نماز اقامه کن ، و نماز را از اول وقتش به تاخیر نینداز، چون تاخیر نماز بدون علت و عذر خداوند قهار را به خشم خواهد آورد.
(سفینه البحار، ج 2، ص 44)
محبوبیت نماز در وقت
قال الصادق - علیه السلام -:افضل الاعمال الى الله الصلاه لوقتها، و بر الوالدین والجهاد فى سبیل الله ؛
بهترین اعمال نزد خداوند، نماز اول وقت است پس از آن نیکى به پدرو مادر، و سپس جهاد در راه خدا است .
(بحارالانوار، ج 74، ص 85)
ضایع نمودن وقت نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:لایزال الشیطان ذعزا من المؤ من ما حافظ على الصلوات الخمس لوقتهن فاذا ضیعهن تجرا علیه فادخله فى العظائم ؛
شیطان همیشه از مؤ من مى ترسد تا زمانى که بر نمازهاى پنجگانه محافظت دارد و در وقتش به جا مى آورد، اما هنگامى که وقت نماز را ضایع کرد بر او جراءت پیدا مى کند و او را در گناهان بزرگ مى اندازد.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 18)
تأخیر نماز و محرومیت از شفاعت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :لا ینال شفاعتى من اخر الصلاه المفروضه بعد وقتها ؛
(فرداى قیامت ) شفاعت من به کسى که نماز واجب را تا پس از وقت آن به تاءخیراندازد، نخواهد رسید.
(امالى صدوق ، ص 326)
قال على - علیه السلام -:صل الصلوه لوقتها الموقت لها و لاتعجل وقتها لفراغ و لا تؤ خرها عن وقتها لاشتغال و اعلم ان کل شى ء من عملک تبع لصلوتک ؛
نماز را در وقت مقرر آن به جاى آور، و به خاطر فراغت عجله مکن و به علت اشتغال آن را به تاءخیر میفکن ، و بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تو است .
(نهج البلاغه ، نامه 27)
مانع وقت نماز
قال الرضا - علیه السلام -:حافظواعلى مواقیت الصلوات ، فان العبد لایاءمن الحوادث ؛
مراقب وقتهاى نماز باشید (که تا وقتش فرا رسید انجام دهید) ؛ چرا که انسان از حوادثى که مانع انجام نماز در وقت گردد، ایمن نیست .
(بحارالانوار، ج 82، ص 20)
کمال نماز در اول وقت
قال الباقر - علیه السلام -:ان الصلاه اذا ارتفعت فى اول وقتها رجعت الى صاحبها و هى بیضاء مشرقه تقول : حفظتنى حفظک الله و اذا ارتفعت فى غیر وقتها بغیر حدودها رجعت الى صاحبها و هى سوداء مظلمه تقول : ضیغتنى ضیعک الله ؛
هرگاه نماز در اول وقت بالا برود، سفید و درخشان به سوى صاحبش باز مى گردد و به او خطاب مى کند: از من مواظبت نمودى خدا تو را حفظ کند، و هرگاه در غیر وقت خود و بدون شرایط بالا برود، سیاه و تاریک به سوى صاحبش باز مى گردد و به او مى گوید مرا تباه ساختى ، خدا تو را نابود کند.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 78)
تأثیر نماز اول وقت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ما من عبد اهتم بمواقیت الصلاه و مواضع الشمس الا ضمنت له الروح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان و النجاه من النار ؛
بنده اى (نمازگزار) که اهتمام و مواظبت به اوقات نماز نماید، و مواضع آفتاب را براى وقت نمازش دقت کند، من ضمانت مى کنم براى او در دم مرگ ، راحتى را و دفع و رفع هموم و درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را.
(سفینه البحار، ج 2، ص 42)
پاداش نماز اول وقت
عن الحسن العسکرى - علیه السلام -:کلم الله - عز و جل - موسى بن عمران - علیه السلام - قال : الهى ما جزاء من صلى الصلوات لوقتها؟قال : اعطیته سوله و ابیحه جنتى ؛
موسى به عمران با خداوند سخن گفت و از پروردگار خویش پرسید: خدایا! پاداش کسى که نمازش را اول وقت مى خواند چیست ؟ خداوند تبارک و تعالى فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده مى کنم و بهشت را بر او مباح مى گردانم .
(بحارالانوار، ج 82، ص 204)
نماز اول وقت نورى از در قیامت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :من حافظ على الخمس باکمال طهورها و مواقیتها کانت له نورا و برهانا یوم القیامه و من ضیعها حشر مع فرعون و هامان ؛
کسى که نمازهاى پنج گانه اش را با طهارت کامل در اول وقت به جا آورد، این نماز در قیامت براى او نور و برهان است و کسى که نمازش را ضایع کند، با فرعون و هامان محشور خواهد بود.
(سفینه البحار، ج 2، ص 42)

ممنون از وبلاگتون هروز مطلب میزارین ممنون
دمتون گرم
در مورد نماز زیاد بزارید ممنون وبلاگتون خیلی زیباست
ممنون لطفا دوباره مداحی تصویری بزارین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی